Kerstmis (3 november 2021)
Kerstmis Top 10 van vandaag (Spotify).
spotify
YouTube (25 januari 2021)
Mooi compliment van Ian Walker van de Melanie Safka Appreciation Society
naar aanleiding van de
onlangs verschenen video voor ‘Misschien was ik (een golfbal)’.
youtube
Heemskerkse Courant (17 januari 2021)
rodi.nl
IJmond Pop (8 april 2020)
ijmond
pop
Google (6 februari 2020)
google
Drimble (1 februari 2020)
drimble
Wikipedia (25 april 2019)
wikipedia
Spotify for Artists (4 januari 2019)
spotify
Nieuwsblad De Kennemer (19 december
2018)
nieuwsbladdekennemer.nl
Apple Music (17 november 2018)
itunes.apple.com
Heemskerkse Courant (23 augustus 2018)
Een aantal regionale tekstschrijvers en
muzikanten, waaronder De Kleine Verleiding, is door het Kennemer Delta
Collectief uitgenodigd om een bijdrage te leveren voor deze CD.
rodi.nl
Noordhollands Dagblad (11 augustus 2018)
"100 Jaar Hoogovens" is de
nieuwe verzamel-cd van regiochroniqueur Jan
Schrama rondom de jubilerende
Hoogovens. De Kleine Verleiding
maakt daar deel van uit met het nummer “Ondanks de rook
(van de
Hoogovens)” uit 1992.
nhd.nl
HearNow (18 februari 2018)
Two tracks recorded in 1992 for the IJmond Pop CD
“De Kleine Verleiding” is originally the band of the Teerenstra brothers,
and was formed in 1982. The roots are found in the old Dutch blues/rock
tradition. In the beginning of 1992, after "De Kleine Verleiding" had spent a number of years as a rock & roll cover band, recordings were
made in the original line-up (Sjoerd, Willem and Jan, together with John
Rijs) for the IJmond Pop CD project. The fact that both songs never made
that CD did not matter anymore. The renewed experience with writing,
playing and recording new songs, did provide the long-awaited sequel to
the musical trip, with which "De Kleine Verleiding" had already started in
1982.
hearnow.com
Nieuwsblad De Kennemer (25 oktober 2017)
hollandmediacombinatie.nl
Original Tapes (17 oktober 2017)
© De Kleine Verleiding
HearNow (2 oktober 2017)
hearnow.com
Muziekweb (3 juli 2017)
muziekweb.nl
HearNow (6 mei 2017)
Rock song in the Dutch language.
“De Kleine Verleiding” is originally the band of the Teerenstra brothers,
and was formed in 1982. The roots are found in the old Dutch blues/rock
tradition. During June 1997 the group made a start with their long
awaited first album, which was recorded in the Beaufort Studio, under
supervision of Han Swagerman. The title less album, that was released in
May 2000 was received very well by the music press, which resulted in
the interest of record companies. During the next period (2000-2003),
again together with Han Swagerman, the group made recordings for their
second album (Overwinningsdag) which was released in June 2003. When the
coorporation of the three brothers came to an end in 2004, Jan
Teerenstra decided to go on all by himself. In 2006 he released a new
“Kleine Verleiding” album called “Residu”, followed by “Verhalen Uit De
Stad” in 2016. In the beginning of 2017 a mix of “Laat Het Los” (from
the second album “Overwinningssdag”), regarded as lost, showed up
unexpectedly. Due to populair demand, this version is yet added to the
catalogue of "De Kleine Verleiding".
hearnow.com
CD Baby (5 mei 2017)
cdbabay.com
Noordhollands Dagblad (8 december 2016)
DOOR TON DE LANGE
Laat het weer eens kerstmis zijn,
zoals het is bedoeld; met alleen maar blije mensen en de vrede weer als
doel.
Dat zingt Jan Teerenstra (57) op
zijn eigen kerstsingle. De Heemskerker brengt “Kerstmis (zoals het is
geweest)” op 9 december uit. Het komt voort uit
een oproep van het programma “Donkey Pop” van
Radio Heemskerk. De inzendingen van lokale bands en musici zijn op 19
december te horen in de kerstspecial van die omroep. Herhalingen van
”Donkey Pop” zijn ook te horen op Radio
Beverwijk.
Eerder dit jaar verscheen al
“Verhalen uit de stad”. Met dit vierde album van
De Kleine Vereleiding werd tien jaar stilte
verbroken. Deze vijfmansband in de IJmondse bluesrocktraditie stopte in
2004 – na 22 jaar – en bestond uit onder anderen Jan, Willem (gitaar) en
Sjoerd Teerenstra (zang). Multi-instrumentalist Jan ging alleen door,
onder dezelfde bandnaam. Het muzikale heeft hij ook van zijn vader. “Ik
zal nooit vergeten hoe hij voor het slapen gaan altijd even op de
accordeon speelde, bekende volkse liedjes zoals “Zeeman oh zeeman” en
“De klok van Arnemuiden”. Hij is zijn vader “erg dankbaar” dat hij vanaf
zijn zesde twaalf jaar lang veel plezier had op de – inmiddels
wegbezuinigde – Muziekschool Heemskerk.
Naast zijn werk als elektrotechnicus
bij Tata Steel in IJmuiden bivakkeert Teerenstra bij voorkeur in zijn
eigen studio. Daar neemt hij zelf op, spelend op instrumenten als
drumstel, bas (slide)gitaar en mondharmonica.
De oproep op de radio was voor hem
“net dat extra zetje dat ik nodig had” . Vervolgens kwamen muziek en
tekst voor een eigen kerstsingle bijna als vanzelf. “Het gaat over
kinderen van ruziënde ouders, ze verlangen naar een normale gezellige
kerst”. De single komt niet fysiek uit en zal voor 0,99 eurocent te
downloaden zijn via iTunes en Spotify.
nhd.nl
Nieuwsblad De Kennemer (7 december 2016)
hollandmediacombinatie.nl
Amazon.com (3 december 2016)
amazon.com
Rippletunes (12 september 2016)
rippletunes.com
Albumreleases (29 mei 2016)
albumreleases.nl
CD Baby (21 mei 2016)
cdbaby.com
HearNow (20 mei 2016)
hearnow.com
Dichtbij (20 mei 2016)
dichtbij.nl
Noordhollands Dagblad (19 mei 2016)
nhd.nl
Purmerend Vandaag (19 mei 2016)
purmerend.vandaag.nl
Nieuwsblad De Kennemer (18 mei 2016)
hollandmediacombinatie.nl
Marktplaats (30 april 2016)
marktplaats.nl
Amazon.com (20 april 2016)
amazon.com
CD Baby (26 februari 2016)
cdbaby.com
Mega Media (25 november 2015)
mega-media.nl
Overwinningsdag (juli 2015)
© De Kleine Verleiding
iTunes (15 juni 2015)
itunes.apple.com
De Kleine Verleiding op z'n Russisch
(3 april 2015)
music.yandex.ru
De plaat en zijn verhaal... (17
augustus 2014)
HEEMSKERK - Halverwege de jaren 90 had De kleine
Verleiding eindelijk de vorm gevonden, waar het al een tijdje op zoek
naar was. Na de opportunistische, punkachtige beginperiode en het
popachtige vervolg, waarmee de tweede bezetting in de tweede helft van
de jaren 80 aan de slag was gegaan, had de band zich na een rustperiode
doorontwikkeld tot een Nederlandstalige pop/rockband met duidelijke
ambities.
Rond 1997, toen de laatste en vierde
bezetting definitief vormen had aangenomen, besloot de band dat de tijd
rijp was voor het uitbrengen van een eerste album.
Vanwege de goede reputatie en de
herkenbare, volle, smeuïge sound, werd er, voor wat betreft de
opnamelocatie, unaniem gekozen voor de volledig analoge Beaufort Studio
van Han Swagerman. Verdeeld over vier sessies zouden daar vanaf 1997 tot
aan 2000 in totaal dertien nummers worden vastgelegd. De keuzes, voor
wat betreft het op te nemen materiaal, waren in principe eenvoudig; na
de geregelde optredens en de vele jaren van eindeloos repeteren, hadden
een aantal nummers zich inmiddels duidelijk geprofileerd.
De opnamesessies zelf verliepen stuk
voor stuk voorspoedig en als gevolg van de goede contacten van Han
Swagerman met de muziekwereld, duurde het niet lang voordat de band door
een platenmaatschappij werd benaderd. Net als de band zelf was men erg
overtuigd geraakt van de potentie en de kwaliteit van het materiaal en
men wilde het aankomende album maar al te graag integraal uitbrengen.
Dat het uiteindelijk toch nooit zo ver is gekomen, mag nog steeds als
een groot raadsel worden beschouwd. Het weerhield de band er destijds in
ieder geval niet van om het album, alsnog zelf, in eigen beheer uit te
brengen.
Nu, al die jaren later, komt het
titelloze debuutalbum nog steeds even overtuigend over als in 2000, toen
het net uitgebracht werd. De frontcover toont ons een paar ranke
vrouwenbenen geflankeerd door een gevallen of weggeworpen speelgoedpop.
Het zou mogelijk een verwijzing kunnen zijn naar de hoofdpersoon in de
titelsong, waar een meisje afscheid heeft genomen van haar jeugd, maar
de afbeelding zou ook zomaar synoniem kunnen staan voor de ontwikkeling
die de band op dat moment zelf had meegemaakt, van rauwe rock naar het
meer volwassen pop/rock genre.
Terugluisterend wordt de typische
Beaufort-sound meteen blootgelegd in het openingsnummer “De Kleine
Verleiding”. Vanaf het gesproken intro (Julia Roberts en Richard Gere in
“Pretty Woman”) dendert het nummer vol en krachtig voort. De elkaar
opjagende gitaren gaan vergezeld van een repeterende pianorif, uiterst
krachtige drumslagen, melotronachtige strijkers en een jankende
mondharmonica. De tekst lijkt over een gewoon hoertje te gaan, maar met
name het middenstuk, waarbij een slidegitaar, vergezeld van een
xylofoon, voor een onverwachte melancholische wending zorgt, maakt al
snel duidelijk dat we hier met een heel speciale dame te maken hebben.
“Wat ik bedoel” is een mid-tempo
song, die, gedragen door bijna klassieke pianoklanken en een hammond,
het onvermogen om op de juiste wijze te communiceren blootlegt, een
thema waar De Kleine Verleiding in de loop van hun carrière vaker op
terug zou komen.
Via ”Liever arm”, waarin het simpele
geluk van een anarchistische dame, begeleid door een krachtige gitaarrif
en uitbundige percussie, bezongen wordt en “Examen”, een meer dan goed
rocknummer, dat tekstueel niet zou misstaan op een van de betere
“Kinderen Voor Kinderen” albums, komen we aan bij een van de absolute
prijsnummers van het album, namelijk “Hart”. Uitgebracht op single zou
dit kunststukje zondermeer tot een hitnotering hebben geleid. Sjoerd,
nog nauwelijks hersteld van zijn eigen, net beëindigde relatie, gooit
zijn hele ziel en zaligheid in de vertolking van deze gebroken hart
ballade, die een ongekende mooie opbouw kent. Men moet wel haast
gevoelloos zijn om zich niet te laten meeslepen in dit verhaal over de
plotsklaps verdwenen liefde.
Toegegeven: hoewel niet veel, kent
het album ook wat mindere fases. Via het sfeervolle moordverhaal van
“Geen leven” en het zeer aanstekelijke “Pijn in m’n hart” komen we
uiteindelijk terecht bij “Ook morgen”, een liefdeslied uit de eerste
sessie van 1997. En hoewel het nummer in principe dezelfde krachtige
opbouw kent als “Hart” en in het live circuit al uitermate was beproefd,
komt de gewenste emotie in deze opname nauwelijks uit de verf. Dit is
vooral te wijten aan het feit dat De Kleine Verleiding in de eerste
sessie, volledig tegen het advies van Han Swagerman in, perse wilde
vasthouden aan de spoor voor spoor opnamemethode, in plaats van het
gezamenlijk inspelen van de basis. Het koele, neutrale eindresultaat
mist hierdoor de spelbeleving dat juist zo’n nummer als dit, met een
sterk opbouwende structuur, nodig heeft. De band zou deze methode in de
volgende opnamesessies ook nooit meer toepassen.
Het volgende nummer “New York City”
maakt alles weer helemaal goed. Het opstandige, rauwe nummer, dat
verhaalt over de verveling in een uiterst saai provinciestadje, komt na
de bigband-klanken van “New York, New York” bijna als een raket op
topsnelheid. Het uiterst herkenbare gitaarrifje, ondersteund door een
opzwepende ritmegitaar, de beheerste pianoakkoorden en de sterk
verhalende wijze waarop letterlijk en figuurlijk over de “vlucht” wordt
verteld, doen hun werk goed. Het refrein laat niets te raden over: “Ik
vertrek naar New York City, plaats van sensatie en geweld, waar alles
bruist van het leven en waar best nog wel wat plaats is voor een held.
Als halverwege de song het vliegtuig aan de oren voorbij trekt, wil je
maar één ding: meevluchten!
Na het waarschuwende “Lafaard” dat
zich vrijwel op dezelfde snelheid voltrekt als “New York City”, volgt
verrassend genoeg een korte akoestische versie van het openingsnummer
“De Kleine Verleiding”. De sentimentele, rokerige sfeer, die bereikt
wordt door de zang alleen van pianobegeleiding te voorzien, geeft het
nummer een totaal andere wending. Je waant jezelf in een nachtclub,
waarin je langzamerhand, overigens tegen beter weten in, verliefd wordt
op die ene stille, mysterieuze prostituee.
“Veel te vroeg” is een uiterst
sfeervol afscheidslied, dat in voorgaande jaren ongewild zijn weg naar
enkele uitvaartcentra gevonden heeft. Vanuit een akoestische setting,
waarbij een dobro, een akoestische gitaar, ritme-instrumenten en een
trage basrif de basis leggen voor de broeierige zangpartij, wordt er,
via de opzwepende driestemmige refreinen, langzaam naar het hoogtepunt
toegewerkt. De eeuwig durende fade-out, een trucje dat ook al door The
Beatles met het nummer “Hey Jude” was beproefd, in dit geval met een
driekoppig dameskoor uitgevoerd, geeft het nummer haast iets sacraals.
Een mooi en sfeervol einde van een sterke debuutplaat zou je denken.
Net als de luisteraar wil opstaan om
het album te verversen, start de hidden track “Spijt” met een
luidruchtig gitaarintro. Hoewel ook dit nummer, als gevolg van de spoor
voor spoor methode van de eerste sessie, vergeleken met de andere
nummers wat aan levendigheid heeft ingeboet en soms zelfs de neiging
heeft om wat houterig te klinken, werkt het quickstepachtige ritme,
gecombineerd met de hand-claps en de licht ontstemde akoestische gitaar
in het brugstuk toch erg aanstekelijk. “Als de rook verdwenen is, zie je
wat er over is en wat overblijft is dat gevoel van spijt”. Maar weinig
mensen zullen spijt gehad hebben van de aanschaf van deze plaat.
De Kleine
Verleiding - De kleine verleiding (2000)
Sjoerd Teerenstra - zang / Jörgen Al - gitaar / Willem Teerenstra - gitaar,
mandoline / Jan Teerenstra -
basgitaar, toetsen, mondharmonica, zang / Henk Zwagerman - drums,
percussie / Gast: Deborah Beem - koor / Productie: De Kleine Verleiding & Han Swagerman
/ Opname: Han Swagerman in de Beaufort Studio, Bovenkarspel / Mastering:
Cut 'n' Clear Music, Amsterdam / Muziek en Tekst: Jan Teerenstra
© De Kleine Verleiding
Noordhollands Dagblad (14 maart 2014)
nhd.nl
Noordhollands Dagblad (24 december
2012)
nhd.nl
Noordhollands Dagblad (9 december
2012)
nhd.nl
YouTube (mei 2012)
youtube.com
Fonos-label (januari 2011)
fonos.nl
Amazon (november 2010)
amazon.com
IJmond Pop (november 2009)
ijmondpop.nl
HearNow (18 juli 2008)
hearnow.com
MusicFan.fm (juli 2008)
musicfan.fm
Popencyclopedie (maart 2008)
muziekencyclopedie.nl
MySpace (november 2007)
myspace.com
Stemlijst Lowlands Top 25 (augustus
2007)
beeldengeluid.nl
De Ultieme Top 40 (juli 2007)
ongekendtalent.nl
Ongekend Talent (juni 2007)
ongekendtalent.nl
Fonos Charts (mei 2007)
fonos.nl
FRET Magazine (mei 2007)
beeldengeluid.nl
Fonos Charts (april 2007)
fonos.nl
Fonos Charts (maart 2007)
fonos.nl
Focus IJmuiden (maart 2007)
tatasteel.nl
Radio Beverwijk (18 maart 2007)
radiobeverwijk.nl
Fonos Charts (februari 2007)
fonos.nl
Noordhollands Dagblad (8 maart 2007)
DOOR MILO LAMBERS
HEEMSKERK - Jan Teerenstra komt uit
een muzikaal gezin. Als kind werd hij 's avonds niet voorgelezen, maar
in slaap gewiegd door pa's accordeonspel. Begin jaren '80 richtte hij
met zijn twee broers De Kleine Verleiding op. Na meer dan twintig mooie
jaren bleef de bassist alleen achter. In 2004 besloot hij solo door te
gaan, wat leidde tot de nieuwe cd 'Residu'.
De Kleine Verleiding kende diverse
bezettingen voordat in 2000 in eigen beheer het debuutalbum werd
uitgebracht. Ondanks vele optredens in den lande kwam het nooit tot een
platendeal. Ook daarom stopte de band drie jaar geleden. Teerenstra
besloot al snel dat hij toch met De Kleine Verleiding verder wilde gaan:
"Ik kon natuurlijk nieuwe muzikanten zoeken, maar het was altijd al een
droom van me geweest om een solo-album op te nemen." Dus haalde hij al
zijn instrumenten van zolder en bouwde een kamer in zijn huis om tot
eenvoudige studio. Dit gaf hem de gelegenheid om rustig aan tien nieuwe
nummers te werken. Die zijn te typeren als eerlijke, melancholieke
pop/rock. "Liedjes onstaan bij mij altijd heel spontaan. Ik denk een
liedje eerst helemaal uit in m'n hoofd, voordat ik het op gitaar begin
te spelen. Omdat ik thuis opnam, had ik ook alle tijd om te
experimenteren met verschillende effecten." Teerenstra was altijd al de
vaste songwriter van de groep geweest. Voor 'Residu' nam hij voor het
eerst ook de voordracht van zijn eigen Nederlandstalige teksten voor
zijn rekening. "In het begin was dat even spannend, maar ik vond het wel
heel leuk." Het Fonos-label, voornamelijk heruitgever van Nederlandse
platen op cd en sinds enkele jaren ook van nieuwe albums, ging de deal
aan. "Zij maakten een goede indruk op mij en daarom heb ik besloten om
met hen in zee te gaan." De titel 'Residu' betekent overblijfsel. "Met
dit album wil ik laten horen wat er van De Kleine Verleiding is
overgebleven. De eerste reacties zijn lovend."
Niet gelikt
"Omdat ik alles in een eenvoudige studio heb
opgenomen klinkt het niet te gelikt. Dat spreekt mensen waarschijnlijk
wel aan. Waar sommige luisteraars wel aan moeten wennen is het
melancholische karakter van de cd." Jan geeft toe dat hij daar
bewust voor gekozen heeft. "Maar ik denk dat je tussen de regels door
ook een positieve boodschap terugvindt. Ook in het artwork van de cd zie
je dit thema terug." Hij is zelf erg te spreken over het eindresultaat.
Nadat hij de afgelopen twee jaar uitsluitend alleen heeft gewerkt wil Teerenstra weer live spelen. "Dat blijft toch het mooiste." Binnenkort
verschijnen de eerste recensies. "Als die goed zijn krijg ik misschien
de kans om de nummers van het album live te spelen. Ik heb ook al een
aantal muzikanten gevonden die daar graag aan mee willen werken."
Voorlopig is hij nog druk bezig met de promotie van zijn album en wacht
hij met spanning op verdere reacties. Hij heeft in ieder geval wel
bewezen dat je niet per se een hele band nodig hebt om een
verdienstelijk album af te leveren.
nhd.nl
Fonos Charts (januari 2007)
fonos.nl
Nieuwsblad De Kennemer (31 januari
2007)
hollandmediacombinatie.nl
Nieuwsblad De Kennemer (24 januari
2007)
hollandmediacombinatie.nl
Fonos Charts (december 2006)
fonos.nl
Fonos (december 2006)
fonos.nl
Inlinemastering
(december 2006)
inlinemastering.com
Cor achter de dijken (8 februari 2006)
cottaartv.nl
Bakkum op zijn kop (juli 2003)
bakkumopzijnkop.nl
(22
januari 2000)
oor.nl
Dagblad Kennemerland (oktober 1986)
ProSoos |